MENÜ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tájékoztatás az ÖKO iskoláról

 

1. Az iskola bemutatása

A Katona József Általános Iskola Csepel legöregebb iskolái közé tartozik. A II. világháború előtt mindössze két iskola működött Csepelen, amik túlzsúfolttá váltak addigra. Így az 1940-es évek elején 5 új iskola épült, közöttük volt a „Magyar Királyi Katona József Állami Elemi Népiskola” is.

A tanítás 1941. október 2-án kezdődött 8 évfolyamon, 16 osztállyal, az anyakönyvek tanúsága szerint 35-49 fős osztálylétszámokkal.

Az 1943-44-es tanév már bombázások közepette telt, a tanév vége előtt gyorsan lezárták az évet és „háborús szünet” kezdődött.

A háború alatt az iskola szovjet katonai kórházként szolgált, ennek nyomait még ma is viseli az épület.

A háború után Csepel nagyközség részéről erős igény merült fel egy középiskola megnyitására. A pannonhalmi bencés tanárok az iskola falai között alapították a Jedlik Ányos Gimnázium elődjét, ami a gimnáziumi épület elkészültéig, 2 évig itt működött.

1972-ben került sor az épület bővítésére: emeletráépítés, a folyosók beépítése, tornaterem és uszoda készült.

Tanmedencénk azóta több felújításon esett át, néhány éve készült el a vízforgató berendezés és ezzel egyidőben vegyszerváltás is történt: klórmentes, bőrbarát vegyszereket használunk.

Az uszodában nem csak saját diákjaink tanulnak meg úszni, hanem a környék óvodásai is idejárnak úszástanfolyamra.

Az iskola kertvárosi környezetben, nem messze a Dunától fekszik. Aránylag nagy udvarunk van, itt található a salakos sportpálya is. Sok fa, füves terület vesz körül bennünket, az elöregedett fákat folyamatosan pótoljuk.

352 diákunk, 8 évfolyamon, 16 osztályban tanul. Őket 33 pedagógus oktatja-neveli, a körülményekről 15 technikai dolgozó gondoskodik.

A pedagógiai programunkban kiemelt szerepet kap az idegen nyelv és az informatika oktatása. Már első osztálytól kezdve, csoportbontásban oktatjuk mindkettőt.

Nagy gondot fordítunk a tehetséggondozásra: diákjaink kiváló eredményeket érnek el az OKÉV méréseken és igen jók a beiskolázási mutatóink is: nyolcadikosaink mind érettségit adó középiskolában tanulnak tovább.

 

 

2. Az iskola ökoiskolai tevékenységének általános bemutatása

(minimum 1800 karakter)

„A bolygónk mindig erősebb volt, és mindig erősebb is lesz, mint mi. Nem tudjuk elpusztítani. Ha átlépünk egy bizonyos határt, majd ő söpör le minket a felszínéről, és létezik tovább. Miért nem mondják inkább úgy, hogy "ne hagyjuk, hogy a bolygónk elpusztítson minket"?
Hát mert a "bolygónk megmentése" azt az érzetet kelti, hogy hatalmunk van, hogy cselekszünk, hogy nagylelkűek vagyunk. Ellenben a "ne hagyjuk, hogy a bolygónk elpusztítson minket" mondat kétségbeeséshez, tétlenséghez és korlátolt képességeink felismeréséhez vezetne.”
Paulo Coelho

 

A gyerekek a legérzékenyebbek a környezet védelmére. Fizikatanárként mindig meglepett, hogy mekkora lelkesedést, felháborodást, elkötelezettséget vált ki a gyerekekből egy-egy környezetvédelmi téma szóbahozása. Az iskola tantestülete elkötelezett a környezeti nevelés kérdésében: meggyőződésünk, hogy a fenntarthatóságra nevelés alkalmas helyszíne az iskola, a személyes példaadás és a közösség ereje mind segíti a munka hatékonyságát.

A Katona József Általános Iskola alapvető erkölcsi normái közt szerepel az egyéni tulajdon, köztulajdon védelme, a biztonság, az ésszerű takarékosság, az egészséges és esztétikus környezet kialakítása és fenntartása, az alkotás öröme és ennek nyomán a rongálás kiküszöbölése.

Az oktató-nevelő munka során ezen értékeket szem előtt tartva éljük mindennapjainkat.

Már megvalósult, szokássá – készséggé vált mindennapos, illetve évenként ismétlődő tevékenységeink:

  • Évente két alkalommal papírgyűjtést szervezünk (a legutóbbi alkalommal 15 tonna papírhulladék gyűlt össze
  • Az iskolában a legnagyobb mennyiségben papír kerülne szemétbe, de évek óta szelektíven gyűjtjük
  • Az iskola bejáratánál elhelyezett használt elem gyűjtőt évek óta rendszeresen megtöltik diákjaink
  • A rontott fénymásolatok, fölöslegessé vált irodai papírok másik oldalát felhasználjuk: röpdolgozatok íratásához, rajzoláshoz
  • Év elején egyre több kollégánk nem kér új füzetet, dolgozatfüzetet, lehet a tavalyit folytatni
  • A régi dolgozatfüzetekben található néhány lapot kitépjük, szintén röpdolgozathoz használjuk
  • A gyerekek legtöbbje dobozban hozza uzsonnáját (egy éve járt nálunk a Ráma – busz, minden gyerek kapott ajándék uzsonnásdobozt), külön fölösleges nehezen lebomló fólia nélkül
  • Az alsós osztályoknál szokás a tízóraihoz és uzsonnához textil szalvéta leterítése az iskolapadra
  • Szintén az alsósok az ebédhez műanyag alátétet hoznak a tányérjuk alá, így kímélik az abrosz tisztaságát az ebédlőben
  • A nagy felületű, szomorú betonudvarunkon tavaly törtük fel néhány helyen a betont, három virágágyást kerítettünk körbe, benne fával, virágokkal, körben padokkal, ahol szívesen üldögélnek gyerekeink, nagyobb ünnepségeken pedig a szülők, nagymamák
  • Az alsó tagozatosoknak a természetvédelmi Hivatal szervez rendszeres kirándulásokat, ami nem egyszerű kirándulás, hanem minden alkalommal természetvédelmi kérdésekről is hallanak gyerekeink
  • A Duna-part közelsége miatt a „Vízpart” témakörrel a folyó partján ismerkednek a 6. évfolyamosok
  • A nyári szüneti iskolai táborok rendszeres nevelési célja a környezeti nevelés
  • A decemberi karácsonyi vásár, a Martin-napi vásáron és Halloween-kor természetes anyagokból készült ajándékokat árusítanak a gyerekek.
  • Régi hagyomány iskolánkban a Föld Napjának megünneplése, ez rendszerint egész napos projektet jelent, akadályversennyel, biológiai mérésekkel, megfigyeléssel
  • Egészségtan, biológia, osztályfőnöki órákon a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem rendszeres témaként sorra kerül a drog, alkohol, dohányzás témakörei mellett
  • Az ilyen típusú előadásokat gyakran külső előadó meghívásával szervezzük, volt példa szakember (pl. HUMUSZ), de ilyen szakú egyetemista meghívására is
  • Ősszel és tavasszal iskolatakarítást szervezünk, hiszünk benne, ha a gyermek maga is kipróbálja a gereblyézés, söprés nehéz munkáját, jobban vigyáz az udvar rendjére
  • Nagy gondot fordítunk az energiatakarékosságra: a csöpögő csapok, folydogáló wc-k „jelentése”, a villanyok lekapcsolása órák után
  • Az iskola folyósói és tantermei zöldek: rengeteg szobanövényünk van, amit a hivatalsegédek nagy gonddal ápolnak, a gyerekek pedig nem bántják őket
  • Nincs túl sok udvari játékunk, de a homokozónk fahasábokkal körbevett és igyekszünk természetes anyagú játékokat vásárolni a szabadidő vidám eltöltéséhez
  • Az iskolai büfé kerüli a fölösleges műanyagok használatát: papírtálcán, papírszalvétán kapják az élelmiszert a vásárlók
  • Rendszeresen részt vesznek diákjaink a polgárvédelmi- és elsősegélynyújtás versenyeken és szép eredményeket érnek el kerületi szinten
  • A kémia, fizika, biológia, földrajz órákon a tantervi követelményeknek megfelelően környezettudatos nevelés folyik: szó kerül az energiatakarékosság újrahasznosítás, környezetet és testet kímélő étkezési szokások, az adalékanyagok nyomon követése egyes táplálékokban, E-betűs jelzések
  • A gyerekeken keresztül a szülőket is próbáljuk meggyőzni az egészséges táplálkozás előnyeiről, bíztatjuk gyerekeinket, uzsonnára hozzanak gyümölcsöt, zöldséget
  • A rajz és technika foglalkozásokon, informatika kiselőadások alkalmával rajzok, tárgyak készülnek a tananyaghoz, restaurálással, szövéssel, fonással, természetes anyagokkal ismerkednek gyerekeink
  • Karácsonykor és húsvétkor kézműves foglalkozásokat tartunk, ahol természetes anyagokból készítenek ajándékot szüleiknek
  • Hermann Ottó környezetvédelmi verseny 5-6. évfolyam kerületi eredmények
  • Közlekedésbiztonsági nap – a gyalogos és kerékpáros közlekedés népszerűsítése
  • Tanártovábbképzések a fenntarthatósággal kapcsolatban
  • A tavalyi év során sikerült elérni (szülők aláírásgyűjtése, számtalan levél képviselőnek, rendőrkapitányságnak), hogy az iskola mellett haladó főúton lámpával felszerelt gyalogátkelőhely létesüljön, így a gyerekeket szívesebben engedik a szülők gyalog vagy kerékpárral iskolába jönni (korábban sok baleset történt az iskola közelében)
  • Fedett, zárható kerékpártárolónk minden gyerek és tanár rendelkezésére áll
  • Az uszodánk korszerű vízforgató berendezéssel rendelkezik és klórmentes bőrbarát vegyszereket használ
Asztali nézet